https://rada.info/upload/users_files/04377859/8b5a9c78060e36f238574ed49be87bb1.pptx

Додаток до

Рішення виконавчого комітету  

Маразліївської сільської ради

від          2024року №

ПРОГНОЗ

БЮДЖЕТУ МАРАЗЛІЇВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ            НА 2025 рік

15505000000

І.Загальна частина

Прогноз бюджету Маразліївської сільської територіальної громади на 2025 рік розроблений відповідно до норм статті 21, 751 Бюджетного кодексу України, Податкового кодексу України, схвалена постановою Кабінету Міністрів України від 28.06.2024року №751 «Бюджетна декларація на 2025-2027роки», лист Міністерства фінансів України від 22.04.2024року №04110-08-6/13078 «Про підготовку пропозиції до Бюджетної декларації на 2025-2027 роки».

Метою Прогнозу є створення дієвого механізму управління бюджетним процесом під час негативного впливу воєнних дій на території України та неможливості наразі визначити наслідки російської агресії, що унеможливлює розроблення реалістичного прогнозу економічного і соціального розвитку Маразліївської сільської територіальної громади та, як наслідок, бюджетних показників на середньостроковий період.

Основними цілями бюджетної політики Маразліївської сільської ради на 2025 рік є:

  • забезпечення надходжень до бюджету Маразліївської сільської територіальної громади;
  • підвищення прозорості та ефективності управління бюджетними коштами шляхом використання елементів програмно-цільового методу планування і виконання місцевих бюджетів;
  • забезпечення необхідних фінансових пропорцій.

Основні завдання прогнозу бюджету Маразліївської сільської територіальної громади на 2025 рік є:

  • посилення бюджетної дисципліни та контролю за раціональністю розподілу бюджетних коштів та ефективністю їхнього використання;
  • реалізація системних напрямів удосконалення і формування оптимальної мережі бюджетних установ;
  • концентрація вивільнених та залучених коштів на поліпшенні матеріально- технічного забезпечення бюджетних установ;
  • вжиття заходів до залучення додаткових надходжень до бюджету Маразліївської територіальної громади, зокрема, шляхом забезпечення ефективного управління об’єктами комунальної власності та земельними ресурсами та визначення резервів росту доходів бюджету Маразліївської сільської територіальної громади;
  • підвищення результативності та ефективності управління бюджетними коштами шляхом застосування дієвих методів економії бюджетних коштів;
  • забезпечення стабільного функціонування бюджетних установ та виконання заходів, передбачених цільовими (комплексними) програмами;
  • забезпечення у   повному   обсязі   проведення   видатків   на   оплату   праці працівників бюджетних установ відповідно до умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати, інших соціальних виплат та соціальних стандартів, а також розрахунків за спожиті комунальні послуги та енергоносії;

Формування прогнозу бюджету територіальної громади здійснено на основі принципів збалансованості, обґрунтованості, ефективності та результативності, які визначені статтею 75 Бюджетного кодексу України.

Основні прогнозні  макропоказники економічного і соціального розвитку враховують дії правового режиму воєнного стану, та застосовуються згідно чинного бюджетного та податкового законодавства, а також схваленої Бюджетної декларації на 2025-2027роки.

 

 

 

ІІ. Основні прогнозні показники економічного та соціального розвитку

На території Маразліївської територіальної громади здійснювали свою діяльність 98, в тому числі сільгосппідприємства, які платять єдиний податок з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків – 31, підприємств, які платять земельний податок з юридичних осіб – 10, фізичних осіб підприємців, які платять єдиний податок з фізичних осіб – 65. Крім того, на території зареєстровано 33 установи, що сплачують податок на доходи фізичних осіб із заробітної плати.

Пріоритетними галузями економіки в громаді є сільське господарство та садівництво - виноградарство.

Загальна площа земель громади складає 295,968 км. кв.:

  • Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва – 21193,3813га;
  • Для ведення особистого селянського господарства – 2170га, з них рілля -1914,429га;
  • Для ведення фермерського господарства – 504,1717га
  • Для сінокосіння і випасання худоби – 55,6813га.

 

Найбільше протягом року за обсягом податків до бюджету отримано від сільськогосподарської галузі та бюджетної сфери.

За І півріччя 2024 р. середньомісячна заробітна плата по громаді розраховано на рівні відповідного показника по Білгород-Дністровського району і вона становить 13184 грн.

Найвищий рівень заробітної плати по громаді у працівників, зайнятих у державному управлінні.

Основними пріоритетними завданням Маразліївської сільської територіальної громади на 2025 рік:

  • покращення освітніх послуг;
  • реалізацію затверджених Програм на 2025рік;
  • покращення медичних послуг (формування у громаді місцевих пунктів тимчасового базування);
  • розвиток підприємництва та стимулювання інвестиційно-інноваційної складової бюджету розвитку Маразліївської сільської територіальної громади;
  • виконання затвердженої стратегії розвитку та програми соціально-економічного розвитку;
  • розвиток дорожньої інфраструктури і безпеки руху;
  • забезпечення стабільної роботи систем життєдіяльності усіх населених пунктів громади та покращення якості життя населення, розвиток інфраструктури та благоустрою території громади;
  • забезпечення послугами для соціального захисту населення та внутрішньо-переміщених осіб.

Також невід’ємною частиною є формування напрямів використання бюджетних коштів і на 2026 та 2027 роки, ураховуючи пріоритети, визначені у прогнозах, схвалених у попередніх бюджетних періодах, і з урахуванням концентрації ресурсів на першочергових діях та заходах, які необхідно вжити для виконання покладених функцій, зокрема на подолання війни. Очікується продовження політики, спрямованої на усунення перешкод на шляху ефективного розвитку економіки, забезпечення макроекономічної стабільності та зниження фінансових ризиків, створення передумов для змін технологічності виробництва, в тому числі шляхом стимулювання просування товарів на зовнішні конкурентні ринки та покращення інвестиційної привабливості України.

Основні макроекономічні показники економічного та соціального розвитку України

Назва

2024

2025

2026

2027

 

 

Валовий внутрішній продукт:

номінальний, млрд грн

7 503,8

8 849,4

10 340,9

11 912,1

у % до попереднього року

 

 

 

 

Індекс споживчих цін, відсотки

у середньому до попереднього року

105,4

109,6

107,7

106,6

грудень до грудня попереднього року

108,3

108,9

107,2

105,8

Індекс цін виробників, відсотки

у середньому до попереднього року

115,7

111,4

109,7

108,1

грудень до грудня попереднього року

110,1

111,2

108,8

107,6

Припущення прогнозу:

Обмінний курс гривні до долара США, гривень за долар США

в середньому за період

40,7

42,4

41,0

41,1

на кінець періоду

42,1

40,5

40,8

41,0

 

ІІІ. Загальні показники бюджету

Прогноз включає показники бюджету Маразліївської сільської територіальної громади за основними видами доходів, видатків, кредитування та фінансування, взаємовідносинами бюджету територіальної громади з бюджетами інших рівнів.

При розрахунку показників бюджету Маразліївської сільської територіальної громади на 2025 рік враховано:

  • Прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку громади, розмір мінімальної заробітної плати, статистичні показники, які використовуються при розрахунку прогнозних надходжень податків та зборів, зокрема за 2023рік, очікувані макропоказники Мінекономіки на 2024рік та прогнозні на 2025-2027 роки.
  • Фактичне виконання дохідної частини бюджету .
  • Період дії воєнного стану та ліквідації наслідків збройної агресії проти України.
  • Застосування нормативу зарахування податку на доходи фізичних осіб до місцевих бюджетів відповідно до норм Бюджетного кодексу України (без урахування податку на доходи фізичних осіб від грошового забезпечення військовослужбовців).
  • Норми Бюджетного та Податкового кодексів України, рішення Маразліївської сільської ради про встановлення місцевих податків та зборів на 2025рік.

        Соціальні стандарти:

*** Розмір мінімальної заробітної плати

з 01 січня 2025 року – 8000 грн;

з 01 січня 2026 року – 8000 грн;

з 01 січня 2027 року– 8000 грн.

*** Розмір посадового окладу працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки

з 01 січня  2025 року -3600грн

з 01 січня 2026 року – 3600грн;

з 01 січня 2027 року– 3600 грн.

    ***Прожитковий мінімум:

Показник

2025 рік

2026 рік

2027 рік

Дітей віком до 6 років, грн

2 563

2 563

2 563

Дітей віком від 6 до 18 років, грн

3 196

3 196

3 196

Працездатних осіб, грн

3 028

3 028

3 028

Осіб, які втратили працездатність, грн

2 361

2 361

2 361

 

 

Видатки на оплату праці працівників бюджетних установ мають бути розраховані з урахуванням прогнозного розміру посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС та прогнозного розміру мінімальної заробітної плати.

           Для врахування гендерних аспектів під час формування місцевих бюджетів

  необхідно використовувати Методичні рекомендації щодо впровадження та застосування гендерно орієнтованого підходу в бюджетному процесі, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 02.01.2019 № 1, а також керуватися нормативно-правовими актами, що регулюють питання гендерної рівності, й іншими документами, які, зокрема, містять інформацію про зобов’язання України з цих питань.

          Згідно з цими Методичними рекомендаціями гендерно орієнтований підхід

передбачає, що головний розпорядник прагне врахувати гендерні аспекти під час визначення обсягу та якості усіх публічних послуг, що надаються в межах бюджетної програми.

         Це дає можливість не лише скоротити вже наявні негативні тенденції, а й

дозволяє запобігти їх виникненню, забезпечити наявні гендерні потреби та інтереси як отримувачів, так і надавачів публічних послуг.

        Наразі рекомендуємо головним розпорядникам розглядати включення гендерних аспектів до характеристик бюджетних програм шляхом визначення завдань бюджетної програми і відповідних результативних показників продукту та якості.

       Під час урахування гендерних аспектів у бюджетних запитах головні розпорядники коштів місцевих бюджетів мають керуватися нормативно- правовими актами та іншими документами, що містять інформацію про гендерну рівність.

       Відповідно до статті 75 Кодексу місцеві фінансові органи з урахуванням особливостей складання проектів місцевих бюджетів доводять до головних розпорядників бюджетних коштів інструкції з підготовки бюджетних запитів.

       Бюджетні запити на плановий бюджетний період – 2025 рік та середньострокову перспективу – 2026–2027 роки складаються на основі прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України та з урахуванням концентрації ресурсів на першочергових діях та заходах, які необхідно вжити для виконання покладених функцій, у тому числі для подолання наслідків війни.

        Під час складання проектів місцевих бюджетів слід керуватися:

– наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію» (зі змінами);

– наказом Міністерства фінансів України від 17.07.2015 № 648 «Про затвердження типових форм бюджетних запитів для формування місцевих11 бюджетів», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06.08.2015 за № 957/27402 (зі змінами);

– наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2017 № 793 «Про затвердження складових Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету» (зі змінами);

– наказом Міністерства фінансів України від 03.08.2018 № 668 «Про затвердження Типової форми рішення про місцевий бюджет», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21.08.2018 за № 953/32405 (зі змінами);

– іншими нормативно-правовими актами, які застосовуються під час складання проекту місцевого бюджету.

ІV. Показники доходів бюджету

Обсяг дохідної частини бюджету Маразліївської сільської територіальної громади  на 2025 рік прогнозується в сумі  42 610,9 тис. грн., із них:

  • Доходи (без урахування міжбюджетних трансфертів) – 33 405,3тис. грн.
  • Трансферти з державного бюджету –________тис. грн., в т.ч.

Освітня субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам –  ______тис. грн. Базова дотація – 9 205,6тис. грн.

 

При                 прогнозуванні       обсягу       доходів       бюджету Маразліївської       сільської територіальної громади на 2025 рік враховано:

  • фактичні показники економічного і соціального розвитку громади за 2021 - 2023 років та очікуване виконання 2024 року;
  • макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2025 рік;
  • застосування чинних ставок загальнодержавних податків;
  • застосування індексу споживчих цін, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, із значенням 100 відсотків;
  • підвищення розміру прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати та посадового окладу (тарифної ставки) працівника I тарифного розряду Єдиної тарифної сітки;
  • зміни місцезнаходження суб’єктів господарювання - платників податків;
  • фактичне виконання дохідної частини бюджету Маразліївської сільської територіальної громади за результатами 2021-2023 років та очікуване виконання  2024 року.

 

Прогноз   доходів    загального    фонду    бюджету    Маразліївської   сільської

територіальної громади на 2025 рік (без трансфертів) у порівняні зі змінами на 2024 рік збільшено на 1 816,6 тис грн або на 5,8%.

Основними джерелами доходів бюджету Маразліївської сільської територіальної громади на 2025 рік залишається податок на доходи фізичних осіб та єдиний податок.

Прогнозні обсяги надходжень податку на доходи фізичних осіб розраховано з урахуванням збільшення розмірів середньомісячної заробітної плати із збереженням міжпосадових та оподаткування сум пенсійних виплат. Розрахунок прогнозної суми податку на майно, зокрема, плати за землю на 2025 рік формувався на підставі аналізу площ, кількості землекористувачів, проведенням інвентаризації земельних ділянок, наданих у користування та оренду, проведення індексації нормативної грошової оцінки землі та переглядом укладених угод на оренду землі та розміру орендної плати; податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки формувався відповідно до діючих норм Податкового кодексу України та ставок затверджених рішенням Маразліївської сільської ради від 11.07.2024 № 1288-VІІІ «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Маразліївської сільської ради», інші доходи визначено на підставі динаміки фактичних надходжень протягом минулих і поточних років з урахуванням макроекономічних показників, а також за прогнозними даними центральних та інших органів виконавчої влади.

Звертаємо увагу, що прогнозні показники дохідної частини місцевого бюджету територіальної громади на 2025 рік не є остаточними та можуть змінюватися.

Крім цього надані місцевою владою пільги стосуються установ які повністю утримуються за рахунок бюджету громади, що стосується закладів охорони та комунального підприємства по благоустрою то сума пільг є незначною і враховується при розрахунку надання фінансової підтримки установі.

Відповідно до статей 98 - 100 Бюджетного кодексу України система бюджетного вирівнювання передбачає горизонтальне вирівнювання податкоспроможності територій залежно від рівня надходжень податку на доходи фізичних осіб у розрахунку на одного жителя, шляхом передачі трансфертів, а саме базової дотації згідно з розрахунками Міністерства фінансів України передбачається на 2025 рік в сумі 9 205,6 тис. грн, що становить 1394,8грн на 1 жителя (6,6тис осіб).

 

 

 

Відповідно до статті 101 Бюджетного кодексу України з Маразліївського сільського бюджету передбачається міжбюджетний трансферт, як субвенція з місцевого бюджету державному бюджету  70,0тис.грн.

Показники за основними видами доходів бюджету Маразліївської сільської територіальної громади на 2025 рік наведено у додатку 2 до цього прогнозу.

V. Показники фінансування бюджету, показники місцевого боргу, гарантованого Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста боргу та надання місцевих гарантій

На стадії планування та в ході внесення змін до бюджету громади згідно з положеннями Бюджетного кодексу України в бюджеті Маразліївської сільської територіальної громади можуть вноситися зміни:

дефіцит за загальним фондом у разі використання вільного залишку бюджетних коштів;

профіцит за загальним фондом у разі спрямування до бюджету розвитку коштів із загального фонду бюджету;

дефіцит за спеціальним фондом у разі залучення до бюджету розвитку коштів із запозичень, коштів із загального фонду бюджету, а також у разі використання залишків коштів спеціального фонду бюджету Маразліївської сільської територіальної громади, крім власних надходжень бюджетних установ.

VІ. Показники видатків бюджету та надання кредитів з бюджету

Бюджетна політика на 2025 рік насамперед буде спрямовуватися на проведення структурних реформ у бюджетній сфері та економіці, зокрема у освіті, житлово-комунальному господарстві, інфраструктурі, медицині, а також на забезпечення гідних умов життєдіяльності для кожного громадянина.

При цьому ключовим завданням бюджетної політики залишатиметься забезпечення макроекономічної стабільності, стійкості та збалансованості бюджетної системи.

Основним завданням бюджетної політики на місцевому рівні на 2025 рік залишатиметься забезпечення стабільності, результативності, стійкості та збалансованості бюджету територіальної громади, ефективне використання бюджетних коштів в умовах обмеженості бюджетних ресурсів.

Видаткова частина загального фонду бюджету Маразліївської сільської територіальної громади розрахована згідно з Бюджетним та Податковим кодексом України в першочерговому порядку врахована потреба в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати та на проведення розрахунків за електричну та теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ та послуги зв’язку, які споживаються бюджетними установами.

Також при формуванні видаткової частини місцевого бюджету на 2025 рік було враховано, гендерні аспекти, які необхідно використовувати згідно Методичної рекомендації щодо впровадження та застосування гендерною орієнтованого підходу в бюджетному процесі, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 02.01.2019 року №1, а також керувалися нормативно- правовими актами, що регулюють питання гендерної рівності, й іншими документами, які, зокрема, містять інформацію про зобов’язання сільської ради з цих питань.

           Згідно з цими Методичними рекомендаціями гендерно орієнтованого підходу кожний головний розпорядник бюджетних коштів врахував гендерні аспекти під час прогнозування потреби в  коштах та якості усіх публічних послуг, згідно бюджетних програм  на 2025 рік. 

Фінансування видатків бюджету Маразліївської сільської територіальної громади, цільових програм на 2025 рік здійснюватиметься в рамках жорсткої економії бюджетних коштів та спрямування їх на поліпшення інфраструктури. В цих умовах визначальним стане підвищення ефективності видатків, що відбуватиметься на основі їх пріоритетності та оцінки ступеня досягнення очікуваних результатів.

Основною метою розподілу коштів бюджету є забезпечення надання якісних публічних послуг та підвищення життєвого рівня населення громади. Для її досягнення передбачено виконання пріоритетних завдань у кожній сфері.

 

 

 

 

VІІ. Взаємовідносини бюджету з іншими бюджетами

До загального фонду бюджету Маразліївської сільської ТГ на 2025 рік включено офіційні трансферти (базову дотацію та освітню субвенцію з державного бюджету).

Одержану освітню субвенцію з державного бюджету прогнозується спрямовується на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти відповідно до ст. 103 Бюджетного Кодексу України.

Базову дотацію прогнозується спрямовується на забезпечення видатків визначених ст. 89 та 91 Бюджетного Кодексу України.

Планується надати «Інші субвенції з місцевого бюджету державному бюджету» в сумі                   70,0тис.грн. Показники міжбюджетних трансфертів іншим бюджетів у розрізі їх видів та бюджетів (державного та місцевих) наведені у додатку до цього прогнозу.

Органи управління

Пріоритетним завданням є повноцінне забезпечення функціонування сільської ради, виконавчого комітету сільської ради, відділів виконавчого комітету сільської ради, якісне виконання повноважень, визначених Конституцією України та іншими законами, належне забезпечення виконання принципів народовладдя, забезпечення якісного контролю за використанням коштів на реалізацію заходів сільської програми соціально-економічного розвитку.

 

В 2025 році планується здійснити такі заходи: організаційне, правове, інформаційне, аналітичне, матеріально – технічне забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування.

Освіта

Пріоритетними завданнями у галузі освіти є забезпечення доступності високоякісної освіти та безпеки в дошкільних та загальноосвітніх закладах для всіх громадян України незалежно від місця їх проживання.

У 2025 році передбачається здійснити такі заходи:

забезпечення стабільного функціонування галузі;

посилення відповідальності навчальних закладів за якість надання освітніх послуг;

  забезпечення права і комфортних умов на освіту дітей

підвищення якості загальної середньої освіти шляхом модернізації матеріально-технічної  бази загальноосвітніх навчальних закладів, підготовки та підвищення рівня професійної компетентності вчителя;

збільшення чисельності дітей, охоплених дошкільною освітою, модернізація матеріально-технічної бази дошкільних навчальних закладів;

покращення матеріально-технічної бази навчальних закладів, проведення капітальних та поточних ремонтів, заходів з пожежної безпеки.

 

Основними результатами, яких планується досягти, є стовідсоткове охоплення дітей повною середньою освітою; збільшення відсотка охоплення дітей дошкільною освітою; суттєве поліпшення матеріально-технічної бази галузі.

 

Соціальний захист та соціальне забезпечення

Пріоритетами розвитку галузі є забезпечення на території сільської ради  реалізації державної політики у сфері надання соціальних послуг, соціального захисту та соціального обслуговування населення, а також ведення обліку осіб, що мають право на пільги за соціальною ознакою.

Культура і мистецтво

Пріоритетами розвитку галузі є збереження духовних та культурних здобутків, удосконалення та утримання культурної інфраструктури галузі.

У 2025 році передбачається здійснити такі заходи:

забезпечення поповнення бібліотечного фонду літературою та періодичними виданнями;

проведення культурно-мистецьких заходів.

Основними результатами, яких планується досягти, є:

реалізація державної політики в культурно-мистецькій сфері;

збереження та модернізація культурно-мистецької інфраструктури;

забезпечення проведення державних свят на належному рівні, розвиток самоцінностей культури і мистецтва в усіх їх проявах.

 

Житлово – комунальне господарство

Реформування житлово-комунального господарства спрямовуватиметься на підвищення якості житлово-комунальних послуг для всіх верств населення та утримання в належному стані:

- об’єктів транспортної інфраструктури;

- об’єктів культурної спадщини;

- водопровідно-каналізаційних мереж;

- зеленої зони сільської ради та поліпшення її екологічних умов

Відновлення, переоснащення та інші заходи спрямовані на забезпечення території сільської ради  мережами зовнішнього освітлення.

 

Фінансування бюджету

Надходження та витрати сільського бюджету збалансовано.

Конкретні показники обсягу видатків на 2025рік  будуть уточнюватися залежно від реальних можливостей бюджету на відповідний період.   

 

 

 

 

 

Начальник фінансового управління                           Анна ГОРОДЕЦЬКА